Belgische bedrijven lanceren Clean Air Alliance: slim datanetwerk voor gezondere luchtkwaliteit

Het meest gedetailleerde luchtkwaliteitsnetwerk in België: betere data voor betere maatregelen en slimmere ventilatie in publieke binnenruimtes in voorbereiding op strengere normen in 2027

Brussel, 12 juni – Vandaag lanceert Airscan, samen met Belgische bedrijven en organisaties, de Clean Air Alliance (CAA), een publiek-private samenwerking die tegen 2030 het fijnmazigste luchtkwaliteitsnetwerk van België wil uitrollen. Aanleiding is de de toenemende bezorgdheid over (binnen)luchtkwaliteit en de strengere normen voor publieke binnenruimtes vanaf 2027. Jaarlijks sterven naar schatting 7.000 Belgen vroegtijdig door luchtvervuiling. De binnenluchtkwaliteit hangt nauw samen met die van de buitenlucht. Daarom verzamelt de CAA realtime buitenluchtdata via een gedeeld platform voor bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. Die vormt de basis voor gerichte acties, slimme ventilatie en beter beleid. België telt nu ongeveer 120 publieke meetpunten. De CAA wil dat optrekken tot 2.000 tegen 2030 via bedrijven en organisaties die buitensensoren plaatsen en zo het netwerk versterken. De alliantie nodigt bedrijven uit om in te stappen en samen te bouwen aan gezondere lucht voor iedereen.

20 keer meer meetpunten: realtime luchtdata in één gedeeld platform 

Waar België vandaag vooral rekent op een honderdtal publieke meetstations van IRCELINE, biedt de Clean Air Alliance een schaalvergroting van ongeziene orde. Door samenwerking tussen bedrijven en publieke partners zal er een netwerk van 2.000 meetpunten ontstaan. De alliantie kijkt ook uit naar een samenwerking met IRCELINE om de datakwaliteit en dekking verder te versterken.

In deze eerste fase gaat het om de installatie van buitensensoren bij deelnemende bedrijven en organisaties. Zij delen hun data en krijgen in ruil toegang tot het volledige netwerk met realtime informatie. Zo ontstaat een schaalvoordeel, waarbij ook scholen, kinderopvang en sociale huisvesting -vaak zonder budget voor eigen metingen- kunnen rekenen op kwalitatieve informatie. “We spreken al jaren over smart cities, maar zonder correcte realtime luchtdata valt er weinig slim aan te sturen,” zegt initiatiefnemer Antoine Geerinckx, medeoprichter van CO2logic en Airscan. “De Clean Air Aliance vult die leemte en vertaalt data naar concrete acties voor een betere luchtkwaliteit.”

Impact op gezondheid, productiviteit en leervermogen

Slechte binnenlucht wordt gelinkt aan vermoeidheid, hoofdpijn, verminderde productiviteit, vertraagde hersenontwikkeling bij kinderen en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en andere aandoeningen. De Clean Air Alliance maakt datagedreven ventilatie mogelijk zodat men enkel ventileert wanneer nodig en wanneer de buitenlucht optimaal is. Zo verlagen bedrijven hun energieverbruik en verhogen het comfort voor medewerkers.

Dankzij het gedeelde netwerk moeten bedrijven met meerdere vestigingen niet overal eigen sensoren plaatsen. Ze krijgen tegen lagere kost toegang tot een veelvoud aan meetpunten en gericht advies over systematsiche verbetering van hun binnenluchtkwaliteit ter voorbereiding op de strengere normen in 2027. Zo biedt de CAA een schaalbaar model voor slimme, gezonde gebouwen.

Oproep aan bedrijven om aan te sluiten

De Clean Air Alliance wordt ondersteund door Belgische kleppers zoals Belfius, Delhaize, Interparking, AG Real Estate, UPSI-BVS maar ook kleinere partijen als Go Forest, Greentripper en Faciliteam. Zij zien betere luchtkwaliteit niet alleen als een ecologische noodzaak, maar ook als een strategische opportuniteit voor gezondheid, energie-efficiëntie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als founding partners nodigen ze andere bedrijven uit om aan te sluiten bij het gedeeld luchtkwaliteitsdataplatform en mee te investeren in gezonde binnenlucht en toekomstige conformiteit.

Aansluiten kan al vanaf €500 — een laagdrempelige manier om bij te dragen aan betere luchtkwaliteit, toegang te krijgen tot waardevolle data én deel uit te maken van een breed netwerk van bedrijven en organisaties die samen het verschil willen maken.

De alliantie bouwt voort op eerdere succesvolle trajecten, zoals het verbeteren van de luchtkwaliteit in 75 scholen (waar de luchtkwaliteit met 40% verbeterde) en het PureCities-programma www.purecities.be in 40 gemeenten. Die ervaring wordt nu gebundeld in een gedeeld platform dat bedrijven concrete handvatten biedt om hun ecologische én maatschappelijke impact te vergroten.

 


Interviews
Wenst u graag een gesprek over de lancering van de Clean Air Alliance? Laat het weten via delphine@loud-and-clear.be en we plannen dit graag voor u in.

Extra informatiebronnen

Wetgeving: https://www.health.belgium.be/nl/naar-een-wettelijk-kader-voor-binnenluchtkwaliteit

"For a healthy Belgium": luchtkwaliteit https://www.healthybelgium.be/en/health-status/determinants-of-health/air-quality

Beelden
Klik op de onderstaande beelden om ze te downloaden

Contact voor de pers

Delphine Van Hoecke

Delphine Van Hoecke

PR Consultant, Loud and Clear

Over de Clean Air Alliance
De Clean Air Alliance is een publiek-private samenwerking die streeft naar het meest fijnmazige netwerk van luchtkwaliteitssensoren in België. Tegen 2030 wil de alliantie het aantal meetpunten uitbreiden van 120 naar 2.000. Via gedeelde realtime data werken bedrijven, overheden en organisaties samen aan gezondere lucht, energie-efficiëntie en onderbouwd beleid. Founding partners zijn onder andere Belfius, Delhaize, Interparking, AG Real Estate, en UPSI-BVS.

Meer info op: www.cleanairalliance.be

 

 

Contacteer ons

Delphine Van Hoecke

Delphine Van Hoecke

PR Consultant, Loud and Clear

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft. 

Neem contact op met