Chocolatier Vandenbulcke ondertekent Beyond Chocolate Charter en lanceert bekroonde praline ‘Cabosse’ nu ook in retail.

Kortrijk (Heule), 25 oktober 2022 – Duurzaamheid troef bij Chocolatier Vandenbulcke. Zonet ondertekende de familiale kmo het Beyond Chocolate Charter, het duurzaamheidsprogramma van de chocoladesector dat gesteund wordt door de Belgische overheid. Daarnaast is hun uiterst duurzame praline ‘Cabosse’ die begin dit jaar nog de gouden medaille wegkaapte op het wereldkampioenschap van de chocolade in Keulen vanaf vandaag te verkrijgen in de supermarkt.

Beyond Chocolate Charter

“Chocolade is een heerlijk product, maar als producent vinden wij het onze morele plicht om chocolade op een verantwoorde en duurzame manier te produceren”, vertelt Jelle Vandenbulcke, CEO van Chocolatier Vandenbulcke. “Cacaoboeren moeten een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, we moeten ontbossing tegengaan en zo weinig mogelijk grondstoffen verspillen tijdens het productieproces. Drie zaken waar het Beyond Chocolate Charter zich voor inzet en die ons ook nauw aan het hart liggen. Het ondertekenen van dit charter zet onze duurzame ambities dan ook extra kracht bij.”

Charles Snoeck, Senior Program Manager Beyond Chocolate : "Om de complexe uitdagingen van cacao aan te pakken en een positieve markttransformatie naar duurzaamheid te creëren, moet de hele chocoladesector samenwerken. We zijn blij om Vandenbulcke als ambitieuze nieuwe ondertekenaar van het Beyond Chocolate partnerschap te verwelkomen. Als traditioneel Belgisch merk met een innovatieve, op duurzaamheid gerichte mentaliteit zijn we ervan overtuigd dat Vandenbulcke op een waardevolle manier zal bijdragen aan onze missie om ervoor te zorgen dat Belgische chocolade ten goede komt aan de cacaoboeren en hun omgeving." 

Upcyled praline ‘Cabosse’ nu ook in de supermarkt

Nog meer goed nieuws, want vanaf vandaag is de uiterst duurzame praline ‘Cabosse’ van chocolatier Vandenbulcke ook beschikbaar voor het grote publiek in de Belgische supermarkten Colruyt en Delhaize.

“De Cabosse praline heeft een vulling van upcycled cacaovrucht pulp. Dat is het witte vruchtvlees dat rond de cacaobonen zit en doorgaans wordt weggegooid tijdens de verwerking van de cacaobonen”, legt Jelle Vandenbulcke uit. “Door dit vruchtvlees nu als onderdeel van de vulling te gebruiken, verspillen we 70% minder van de cacaovrucht. Na het winnen van de gouden medaille voor ‘Beste product’ op de ISM-zoetwarenbeurs in Keulen en een nominatie op SIAL in Parijs en de Horecabeurs in België was ook de interesse van de Belgische supermarkten gewekt. Een unieke opportuniteit voor ons om nog meer mensen kennis te laten maken met de verfijnde smaak van onze Cabosse praline.”

“Jaarlijks wordt 14 miljoen ton cacaovruchten geoogst waarvan 10 miljoen wordt weggegooid. Nochtans is voedselverspilling tegengaan een van de meest efficiënte manieren om de opwarming van de aarde tegen te gaan.”, vertelt Herwig Bernaert, Managing Director Cabosse Naturals. “Upcycling van de cacaovrucht kan evenveel CO2 reduceren als 3,5 miljard bomen per jaar en is daarmee de meest impactvolle vrucht ter wereld. Cabosse Naturals is de eerste organisatie die de gedroogde schil en het vruchtvlees verwerkt tot upcycled gecertificeerde ingedriënten zoals die gebruikt worden in de Cabosse praline van Chocolatier Vandenbulcke. We hopen dan ook dat heel wat chocolatiers hun voorbeeld volgen om zo de chocoladesector nog duurzamer te maken.”

Duurzaamheid en groei gaan hand in hand

“De afgelopen jaren investeerden we ongeveer 6 miljoen euro in een energiezuinige nieuwbouw en nieuwe productielijnen waar 1400 zonnepanelen de helft van onze elektriciteit opwekken. Maar ook op vlak van productinnovatie zetten we in op duurzaamheid. Vooreerst met Petit Melo, een unieke melopraline met 100% Belgische chocolade en speculoos die meteen ook in de prijzen viel. Duurzaamheid en groei kunnen hand in hand gaan. De nieuwe producten en productielijnen zorgden voor 40% extra medewerkers en een omzetgroei van 25% de voorbije vijf jaar. Onze recente productinnovaties maken na twee jaar al 15% uit van die omzet.”, aldus Jelle Vandenbulcke.

“De komende jaren willen we verder investeren in duurzaamheid door te investeren in nog meer duurzame verpakking, energiezuinige verpakkingslijnen en extra hernieuwbare energie om onze productie aan te drijven. De toekomst van chocolade begint bij onszelf, daarom is het ondertekenen van het Beyond Chocolate Charter zo belangrijk Daarnaast schenken we ook elk ​ jaar ​ tussen de 150.000 en 200.000 euro aan duurzaamheidsprojecten om de cacao-industrie te ondersteunen. Dat zullen we in de toekomst ook zeker blijven doen.”, besluit Vandenbulcke.

 


Klik op de onderstaande afbeeldingen om te downloaden:

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft.