Dierenartsen roepen op: Til eens iets vaker de lip van uw huisdier op.

Maand van de gebitsverzorging voor honden en katten maakt baasjes bewust over directe link tussen tandverzorging en gezondheidsproblemen bij hun dier.

Zaventem, 31 januari 2024 – Op 1 februari start de maand van de gebitsverzorging voor honden en katten, een initiatief dat aandacht vraagt voor het belang van een goede mondhygiëne bij huisdieren. Naar aanleiding hiervan deed AniCura, een Europees netwerk van dierenklinieken, onderzoek naar de mondhygiëne van de Belgische honden en katten. Daaruit blijkt dat 55% van de honden en katten met een stinkende adem kampt met gebitsproblemen en dat maar liefst twee derde van de hondenbaasjes nooit de tanden van hun dier poetst, bij katten is dit zelfs 90%. Ruim een derde van de baasjes geeft zelfs aan dat ze dit niet nodig vinden, ondanks de directe link met gezondheidsproblemen bij huisdieren. AniCura wil baasjes hiervan bewust maken en roept hen op om regelmatig de lip van hun huisdier op te tillen voor een gebitscontrole.

Chronische pijn en ernstige gezondheisproblemen

Tandproblemen behoren tot de belangrijkste oorzaken van chronische pijn bij huisdieren, en vroege detectie kan ernstige complicaties zoals bijvoorbeeld infectie in de lever, de nieren en het hart voorkomen. Yves Debosschere, dierenarts bij AniCura dierenkliniek Hond en Kat en tandheelkunde expert: “Gebitsproblemen kunnen lange tijd pijn veroorzaken voordat symptomen zichtbaar worden. Dieren tonen die pijn niet altijd en behouden ook lang hun eetlust doordat ze de aangetaste tand(en) niet meer gebruiken of hun brokken gewoon doorslikken zonder te kauwen. Tandproblemen bij huisdieren zijn echter makkelijk te voorkomen, te behandelen en te genezen. Door de bovenlip van het huisdier regelmatig omhoog te tillen, zie je snel of het dier rood, bloedend of gezwollen tandvlees heeft en of er een bruingele aanslag op de tanden zit. Dan weet je dat er problemen zijn met het gebit.”

Poetsen kan je leren

Thuis de tanden van je dier poetsen is een effectieve manier om tandziekten te voorkomen en vooral: baasjes weten zo heel snel wanneer hun dier pijn begint te krijgen. 

Toch poetst 36% van de Belgische hondeneigenaars en 43% van de katteneigenaars niet omdat hun dier dit niet toelaat. Daarnaast geeft een derde van de eigenaars aan dat ze poetsen niet nodig vinden. ​

Consumentenonderzoek AniCura 2023

AniCura roept daarom in de maand van de gebitsverzorging op tot bewustwording en aanmoediging bij baasjes om de mondgezondheid van hun huisdieren serieus te nemen. Yves Debosschere deelt alvast enkele tips om dieren vanaf het begin goede poetsgewoonten aan te leren: “Poetsen bouw je best rustig op. Gebruik een aangepaste tandenborstel en een lekkere aangepaste hondentandpasta. Beloon je de dier bij het zien van de tandenborstel en na elke stap van een poetsbeurt. Een poetsbeurt hoeft op zich trouwens niet lang te duren om bij te dragen tot een gezond gebit.”

Jaarlijks tandartsbezoek

Tenslotte, komt uit het onderzoek naar voor dat een derde van de huisdiereigenaars een dierenarts raadpleegt voor een behandeling wanneer tandproblemen zich voordoen. Yves Debosschere: “De volledige omvang van een tandziekte kan soms echter alleen worden ingeschat door het maken van röntgenfoto's en het onderzoeken van de tanden na het verwijderen van de tandsteen. Bij dieren gebeurt dat onder algemene verdoving. Wil je tandpijn vermijden? Dan is, net zoals bij mensen, een jaarlijkse check aangeraden. Tijdens de jaarlijkse gezondheidscontrole kijken dierenartsen naar zichtbare beschadigingen zoals tandsteen, tandvleesverkleuring, terugtrekkend tandvlees en beweeglijkheid van de tanden.”


Interviews
Wens je de resultaten van het onderzoek en de gebitsverzorging van een hond of kat te bespreken met een AniCura-dierenarts? Laat dit weten aan delphine@loud-and-clear.be en we plannen met plezier een interview voor je in.

Beeldmateriaal
Klik op de onderstaande afbeeldingen om ze te downloaden.

Perscontact:

Delphine Van Hoecke

Delphine Van Hoecke

PR Consultant, Loud and Clear

Over AniCura

AniCura is een familie van gerenommeerde dierenklinieken en dierenartsenpraktijken gespecialiseerd in diergeneeskundige zorg voor huisdieren. Geboren uit het idee dat het delen van middelen kansen biedt voor betere diergeneeskundige zorg, werd het bedrijf in 2011 opgericht als de eerste fusie van dierenklinieken voor kleine huisdieren in Scandinavië. Tegenwoordig is AniCura een rolmodel binnen gespecialiseerde diergeneeskundige zorg en een gewaardeerde partner voor eigenaren van huisdieren en verwijzende dierenartsen in heel Europa. 

AniCura biedt een breed scala aan hoogwaardige medische diensten op het gebied van preventieve en basisgezondheidszorg, evenals geavanceerde diagnostiek, interne geneeskunde, intensieve zorgen, chirurgie en orthopedie. AniCura biedt ook revalidatie, fysiotherapie en voedingsadviezen en biedt aangepaste huisdiervoeding en verzorgingsproducten aan. 

AniCura biedt moderne, hoogwaardige diergeneeskundige zorg voor huisdieren op meer dan 450 Europese locaties en creëert gemoedsrust voor eigenaren van huisdieren door uitstekende infrastructuur en patiëntveiligheid. Jaarlijks verzorgen de 11.000 gepassioneerde diergeneeskundige professionals van AniCura 3,6 miljoen huisdierpatiënten. AniCura is een vertrouwd opleidings- en verwijzingsorgaan. 

Sinds 2018 maakt AniCura deel uit van Mars Veterinary Health, een familiebedrijf gericht op diergeneeskundige zorg.

Bezoek onze website www.anicuragroup.comwww.anicuragroup.com voor informatie over hoe AniCura werkt aan de toekomst van diergeneeskundige zorg. 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft.