Go Forest trekt met Green Friday de straat op in Vlaamse shoppingsteden

Consument aanzetten tot duurzame consumptie die verschil maakt voor mens en planeet

Brussel, 22 november 2023 - Terwijl Black Friday de wereldwijde aandacht trekt met kortingen en koopjes, gooit bosaccelerator Go Forest het dit jaar over een andere boeg met Green Friday. Zij trekken deze week de straat op in verschillende shoppingsteden in Vlaanderen om de consumenten bewust te maken van de impact van Black Friday en hen op te roepen om bewust te consumeren en zo een verschil te maken voor de planeet en haar bewoners. Daarnaast wil Go Forest duidelijk maken dat klimaatactie ook heel laagdrempelig kan gebeuren. Zo tonen ze via grote pancartes aan dat een boom planten bijvoorbeeld, minder kost dan een Brusselse Wafel of een zakje Gentse neuzen of Antwerpse handjes. Aan de actie koppelt Go Forest ook een rondvraag naar de drijfveren voor klimaatactie bij consumenten. Het toont het gemak aan van eenvoudige klimaatactie zoals het planten van bomen en inspireert zo hopelijk heel wat mensen om kleine bijdragen te doen.

Laagdrempelig klimaatactie ondernemen

“Wist je dat je met de aankoop van een ‘Bolleke’, een zakje Gentsen Neuzen, een pakje Belgische frieten of een Brusselse wafel al één of meerdere bomen kunt planten?”, aldus Sarah Parent, CEO van Go Forest. “Consumenten werpen zich vaak kritisch op tegenover bedrijven op vlak van duurzaamheid, maar in welke mate zijn ze bereid om zelf actie te ondernemen? Op dagen als Black Friday laten ze zich snel verleiden tot koopjes. Wij willen aantonen welke impact dat dit heeft op het klimaat én dat ze bij ons échte koopjes met impact kunnen doen voor Green Friday.”

Go Forest kan voor de actie rekenen op de steun van enkele lokale bedrijven die reeds met hen samenwerken rond bosherstel en mee de straat op trekken. Naast het planten van bomen zullen mensen ook hun mening kunnen geven over drijfveren om wel of geen actie te ondernemen voor het klimaat. Hiermee breit Go Forest een vervolg aan een voorgaand onderzoek dat ze samen met de UGent en marketing agency Bubka uitvoerden rond geloofwaardigheid van duurzame communicatie. De resultaten vormen belangrijke info voor bedrijven om de consument op een doeltreffende manieren te informeren over hun duurzaamheidsinitiatieven.

Impact op het milieu

“De impact van Black Friday op het milieu is aanzienlijk”, vertelt Parent. “Lage prijzen moedigen overconsumptie aan, waarbij consumenten vaak meerdere artikelen kopen in plaats van wat ze werkelijk nodig hebben. Een studie van EcoCart toonde aan dat Black Friday 2020 de meest vervuilende feestdag tot nu toe was, en de verkopen blijven jaarlijks stijgen.”

De gevolgen zijn divers: overproductie van goedkope, niet-duurzame producten, gebruik van grondstoffen zoals hout, en verhoogd transport met meer vrachtwagens op de weg, wat leidt tot ontbossing en milieuvervuiling.

Impact op mensen

Black Friday heeft niet enkel gevolgen voor het klimaat. Ook mensen lijden eronder. “Het gezegde “Als jij niet de prijs betaalt, doet iemand anders dat wel” benadrukt de sociale impact van goedkope producten’, aldus Sarah Parent. “Bedrijven die extreem lage prijzen aanbieden, besteden vaak de productie uit naar landen met minimumlonen, waar arbeiders in armoede leven.

De werkomstandigheden zijn vaak erbarmelijk, vooral tijdens de Black Friday-periode.”

Met hun actie roept Go Forest consumenten op om bewust te consumeren, deel te nemen aan Green Friday en een verschil te maken voor de planeet en haar bewoners.


Beleef de actie vanaf de eerste rij

De campagne vindt deze week in de volgende steden plaats:

  • Woensdag 22 november 11u30-13u Brussel
  • Donderdag 23 november 13u-16u Antwerpen
  • Vrijdag 24 november 13u-16u Leuven en Gent

Wil je graag langs komen en een interview afnemen met de mensen van Go Forest en de bedrijven die met hen op de straat trekken? Neem contact op met delphine@loud-and-clear.be

Download de afbeeldingen van de actie door erop te klikken

Contact voor de pers

Delphine Van Hoecke

Delphine Van Hoecke

PR Consultant, Loud and Clear

Over Go Forest

Go Forest is een jong bedrijf, opgericht door Sarah Parent & Antoine Geerinckx in 2020, met een boomplant- en planeetreddende missie. Het bedrijf werkt samen met structurele partners die al zo'n 15 jaar aan herbebossing werken. Go Forest organiseert projecten rond herbebossing, agrobosbouw en mangroveaanplanting in een 15-tal landen. Zij voorzien onze planeet dus niet alleen van nieuwe bomen, maar zorgen er ook voor dat de juiste bomen in de juiste regio's groeien en onderhouden worden. Op die manier ondersteunen de bomen lokale gemeenschappen in hun levensonderhoud en creëren ze extra banen. Go Forest maakt sinds februari 2022 deel uit van de South Pole groep

 

Over South Pole 

Sinds 2006 ontwikkelt en implementeert South Pole uitgebreide emissiereductieprojecten en -strategieën die klimaatactie omzetten in zakelijke kansen op lange termijn voor bedrijven, overheden en organisaties over de hele wereld. Ze helpen bij het realiseren van diepgaande decarbonisatietrajecten in verschillende sectoren, gebaseerd op een grondig begrip van de klimaatrisico's en -kansen in specifieke sectoren, en op de hoogste emissiereductienormen. Zij hebben meer dan 700 klimaatprojecten in hun portefeuille, zijn actief op 6 continenten, met meer dan 1000 werknemers.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft.