Belgische praline Pulp ’n Choc stunt op internationale hoogmis van de chocolade met zilveren medaille
Mooie bekroning op 75e jubileumjaar Chocolatier Vandenbulcke
3 februari 2025

Kortrijk (Heule), 3 februari 2025 – Chocolatier Vandenbulcke uit Kortrijk veroverde gisteren op de ISM-beurs in Keulen, dé wereldtop voor chocolade en zoetwaren, de zilveren medaille met de innovatieve praline Pulp ’n Choc Fruity Mix. De praline, gevuld met upcycled cacaovruchtpulp – het witte vruchtvlees rond de cacaobonen dat normaal verloren gaat – vermijdt zo’n 70% waste en biedt lokale cacaoboeren extra inkomsten. Na de natural, vegan variant wist Pulp ’n Choc met drie nieuwe fruitsmaken de jury te overtuigen. Deze prijs bevestigt Vandenbulcke’s innovatieve aanpak, waarbij duurzaamheid en creativiteit hand in hand gaan voor een positieve impact op de planeet en de mens.
Duurzaam van verpakking tot vulling
Het is de derde award voor Chocolatier Vandenbulcke op de ISM. Eerder wonnen ze met hun productinnovaties een zilveren medaille in 2020 voor Petit Melo en goud in 2022 voor Cabosse. De zilveren medaille voor Pulp ’n Choc bevestigt dat het bedrijf op de juiste weg zit en dat duurzamere pralines, zoals Pulp ’n Choc, de toekomst van chocolade vormen.
“Pulp ’n Choc is ontstaan uit het idee dat elke sector zijn steentje moet bijdragen aan een duurzame toekomst,” zegt Jelle Vandenbulcke, CEO van Chocolatier Vandenbulcke. “We merken al de gevolgen van klimaatverandering in onze sector. Onvoorspelbaar weer, schadelijke insecten en ziekten zoals black pod disease zorgen voor minder cacaobonen. Tegelijkertijd wordt 70% van de cacaovrucht verspild. Dat is absurd. Met onze upcycled cacaovruchtvulling voor Pulp ’n Choc gaan we dit tegen door de pulp—het smaakvolle witte vruchtvlees rond de cacaoboon—te hergebruiken. Maar duurzaamheid gaat verder dan alleen het product. Zo is de verpakking van Pulp ’n Choc volledig recycleerbaar en vervangen we plastic door een tray van duurzaam papier. Bovendien gebruiken we Fairtrade chocolade, en doordat boeren nu ook het vruchtvlees van de cacaoboon kunnen verkopen, krijgen ze een extra inkomstenbron. Op deze manier willen we niet alleen een positieve impact maken op de planeet, maar ook op de mensen achter onze chocolade.”
Nieuwe fruitsmaken overtuigen
Pulp ’n Choc had al een natuurlijke vegan variant, maar dit jaar wint de nieuwe Fruity Mix de zilveren medaille op ISM. De drie fruitsmaken—witte chocolade met aardbei, donkere chocolade met citroen en melkchocolade met sinaasappel—wisten de jury te overtuigen. Dankzij deze nieuwe varianten bereikt Chocolatier Vandenbulcke een breder publiek, waardoor duurzame pralines steeds toegankelijker en meer ingeburgerd raken. Zo worden ze stap voor stap de norm.
De jury van ISM proefde meer dan 100 snacks en zoetwaren en bekroonde de Pulp ‘n Choc Fruity Mix met de tweede prijs vanwege de unieke nieuwe smaken en het duurzame karakter van het gehele product. Het volledige Pulp ’n Choc-assortiment is nu verkrijgbaar in de winkel. De pralines zijn nog tot woensdag 5 februari te ontdekken op ISM Keulen, Hal 4 Stand O020!
Interview?
Wens je een interview met het team van Chocolatier Vandenbulcke naar aanleiding van hun winst op ISM? Laat het weten via delphine@loud-and-clear.be en dan plannen we dit graag voor u in.
Klik op de onderstaande afbeeldingen om ze te downloaden:
Download hier de tekst van het persbericht
DOCX - 21 Kb
Contact voor de pers:
Over Chocolatier Vandenbulcke
Chocolatier Vandenbulcke is een familiebedrijf van de derde generatie met een passie voor chocolade. Het bedrijf werd opgericht in 1949 door André Vandenbulcke en zijn echtgenote Olga Vandeweege. Zij maakten de truffels die de basis legden voor de originele familierecepten die de smaakvolle chocolade van het bedrijf vandaag garanderen. Vandaag presenteert Vandenbulcke een uitgebreid assortiment aan heerlijke chocolades, die in te delen zijn in vier categorieën, perfect voor elke gelegenheid. Voor de liefhebbers van klassiekers zijn er zeevruchten, truffels en pralines. Als innovatie is er Petit Melo, en voor duurzaamheid ben je zoet met de Pulp ’n Choc range. Tot slot is er ook een festief assortiment met onder andere de heerlijk knapperige Dragee-eitjes. Het bedrijf is actief in meer dan 55 landen en telt 44 vaste en 30 seizoensmedewerkers. Chocolatier Vandenbulcke is Fair Trade en gecertificeerd en richtte Bulckies World op, een reeks initiatieven die ten goede komt aan product, milieu, mens en maatschappij.
Meer info: www.vandenbulcke.com