Oceanen hebben nu hulp nodig. Behoud is niet voldoende.

Go Ocean wil bedreigde ecosystemen actief herstellen door onder meer koraalriffen en zeegrasweiden aan te planten.

Brussel, 8 juni 2023 – Vandaag, op World Ocean Day, gaat Go Ocean officieel van start. Dit nieuwe initiatief, uniek in Europa, wil de ecosystemen in de oceanen aanzienlijk herstellen door wereldwijd onder andere koraalriffen, zeegrasweiden, mangroves, en kelpwouden opnieuw aan te planten. Oceanen herbergen 80% van het leven op aarde, zorgen voor 50% van onze zuurstof en zijn dus van cruciaal belang om het leven op aarde te ondersteunen. Daarom gaat Go Ocean een stap verder dan het behouden van ecosystemen die aangetast zijn door de mens door ze te herstellen vooraleer ze instorten. Iedereen kan bijdragen tot het herstel van de oceanen door member te worden bij Go Ocean en in een ecosysteem te investeren. ​ ​

Oceanen staan onder enorme druk

Menselijke activiteiten hebben de oceanen diepgaand aangetast, waardoor hun gezondheid en biodiversiteit zijn afgenomen. De vervuiling van de lucht verzuurt het zeewater, stijgende temperaturen maken de uitdagingen voor mariene organismen nog groter en tenslotte vormt overbevissing en het gebruik van industriële visnetten een grote bedreiging voor de mariene biodiversiteit.

Sarah Parent, Chief Ecological Officer bij Go Forest en mede-oprichter van Go Ocean, benadrukte dat er dringend actie nodig is om de oceanen te herstellen: “Naast de groene long van de aarde, die we met Go Forest ondersteunen, weten we dat de blauwe long even cruciaal is."

“De oceanen bedekken 70% van het aardoppervlak en zorgen zo voor 25% van de CO2-opslag en voor 50% van onze zuurstof. Daarnaast leeft 80% van alle leven op aarde in de oceanen. Net daarom vinden we dat het behoud van de huidige toestand belangrijk is, maar het is niet genoeg. We moeten ingrijpen om beschadigde ecosystemen te herstellen voordat ze instorten. Dit is de focus van Go Ocean.”
- Sarah Parent, CEO van Go Forest en Co-founder van Go Ocean

Gerichte herstelprojecten samen met lokale gemeenschappen

De aanpak van Go Ocean omvat het herstel van ecosystemen zoals koraalriffen, zeegrasweiden, mangroves en binnenkort nog meer. “We doen beroep op experts in klimaatprojecten om samen zorgvuldig de beste oceaanprojecten wereldwijd te kiezen”, aldus Parent. “Daarnaast werken we nauw samen met lokale gemeenschappen om zo de meest positieve effecten op biodiversiteit, koolstofopslag, werkgelegenheid, levensonderhoud en de lokale economie te garanderen. Go Ocean herstelt niet alleen ecosystemen, maar zorgt ook voor het onderhoud en de opvolging van de projecten. Dat is de enige manier om een blijvend resultaat te boeken en daarvoor is de steun van de lokale bevolking een absolute must.”

Go Ocean pioniers gekend

Om hun start meteen kracht bij te zetten, kondigt Go Ocean met trots een partnership met Dopper aan. “Samen hebben we eenzelfde doel: extra bewustzijn creëren over het belang van gezonde en schone oceanen”, aldus Gijs Timmermans van Dopper. “Daarom schenkt Dopper met plezier een limited edition Go Ocean Dopper fles aan de eerste 50 bedrijven die Go Ocean steunen.” De eerste ontvangers ervan en Go Ocean pioniers zijn: OCTO REEF, Enfleur Pure & Natural, CEO's 4 Climate en Revive, een vastgoedontwikkelaar die zich niet enkel inzet voor duurzame ontwikkeling van woningen en steden maar ook de projecten van Go Ocean aanzienlijk steunt.

De lancering van Go Ocean is opnieuw een belangrijke mijlpaal in de inspanning om de gezondheid van de oceanen te herstellen en te behouden. Door de krachten te bundelen met bedrijven en individuen kan werkelijk iedereen bijdragen aan een duurzame toekomst voor het meest vitale ecosysteem van onze planeet.


 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft. 

Neem contact op met