Onderzoek toont aan: consument rekent meer dan ooit op bedrijven voor klimaatactie

Go Forest lanceert Credibili-Tree tool dat geloofwaardigheid van klimaatacties bedrijven berekent.

Brussel, 21 april 2023 - Ter ere van Earth Day lanceert de Belgische boomplantaccelerator Go Forest hun onderzoek naar de geloofwaardigheid van klimaatacties van bedrijven samen met UGent-professor Gino Verleye en communicatiebureau Bubka. Het onderzoek toont aan dat consumenten meer dan ooit rekenen op bedrijven voor klimaatactie en bomen planten als heel waardevol zien, zolang het aantal bomen een psychologische grens bereikt. Om bedrijven hiermee te helpen lanceert Go Forest de gratis Credibili-tree tool. Die berekent aan de hand van de onderzoeksdata het ideale aantal bomen dat een bedrijf zou moeten planten op basis van zijn sector en grootte.

Consument kijkt naar bedrijven voor klimaatactie

Bijna alle consumenten (95%) geloven nog steeds dat het planten van bomen door bedrijven een waardevolle klimaatactie is om de koolstofuitstoot te verminderen. “Nooit eerder was de vraag van consumenten aan het bedrijfsleven om een maatschappelijk probleem op te lossen zo hoog”, zegt Sarah Parent, CEO van Go Forest.

“Maar liefst 83% wil dat het bedrijfsleven het heft in handen neemt bij onze duurzame transitie. En 68% wil dat merken hen helpen om duurzamer te consumeren. Echter, momenteel hecht de consument weinig geloofwaardigheid aan klimaatacties van bedrijven en ziet die vaak als greenwashing.”
- Sarah Parent, CEO van Go Forest

Geloofwaardigheid van klimaatacties berekenen

Het onderzoek toont aan dat er een psychologische grens is voor het aantal bomen dat nodig is om een boomplantproject geloofwaardig te maken voor het publiek. "Het planten van bomen is net zo belangrijk als een paar jaar geleden", zegt Sarah Parent. "Maar het is essentieel om ervoor te zorgen dat de initiatieven geloofwaardig zijn. De Credibili-Tree tool geeft bedrijven een idee van het aantal bomen dat ze idealiter planten in overeenstemming met hun omvang en sector om te voldoen aan de verwachtingen van de markt. Door de tool toegankelijk te maken voor alle bedrijven willen we hen ondersteunen en vertrouwen geven bij het plannen van hun klimaatacties.”

Verwachtingen GenZ tot 25% hoger dan gemiddeld

De verwachtingen van de consument veranderen naarmate de grootte van een bedrijf en de sector waarin het actief is. “Lokale bedrijven doen het vrij goed met 46% geloofwaardigheid. Dat zakt tot 22% bij duurzame bedrijven, 18% bij kmo’s en 14% bij multinationals. Die laatste groepen bevinden zich in een gevarenzone voor greenwashing”, aldus Parent. “De grootste verwachtingen wat betreft het planten van bomen ligt bij de reis- en recreatiesector, de energieleveranciers, de IT- en printsector, de overheid en de gezondheidssector. Mik je als bedrijf trouwens op GenZ, moet je gemiddeld 25% meer bomen planten om aan hun verwachtingen te voldoen. Bij Go Forest is elke extra boom positief nieuws, maar dankzij de Credibili-Tree tool krijg je als bedrijf een duidelijk zicht op hoeveel bomen je idealiter plant om dit ook geloofwaardig te maken voor je doelpubliek.


De Credibili-tree tool alsook de whitepaper over het onderzoek is te raadplegen via de volgende link: https://goforest.be/credibilitreetool/

 

Over Go Forest

Go Forest is een jong bedrijf, opgericht door Sarah Parent & Antoine Geerinckx in 2020, met een boomplant- en planeetreddende missie. Het bedrijf werkt samen met structurele partners die al zo'n 15 jaar aan herbebossing werken. Go Forest organiseert projecten rond herbebossing, agrobosbouw en mangroveaanplanting in een 15-tal landen. Zij voorzien onze planeet dus niet alleen van nieuwe bomen, maar zorgen er ook voor dat de juiste bomen in de juiste regio's groeien en onderhouden worden. Op die manier ondersteunen de bomen lokale gemeenschappen in hun levensonderhoud en creëren ze extra banen. Go Forest maakt sinds februari 2022 deel uit van de South Pole groep

 

Over South Pole 

Sinds 2006 ontwikkelt en implementeert South Pole uitgebreide emissiereductieprojecten en -strategieën die klimaatactie omzetten in zakelijke kansen op lange termijn voor bedrijven, overheden en organisaties over de hele wereld. Ze helpen bij het realiseren van diepgaande decarbonisatietrajecten in verschillende sectoren, gebaseerd op een grondig begrip van de klimaatrisico's en -kansen in specifieke sectoren, en op de hoogste emissiereductienormen. Zij hebben meer dan 700 klimaatprojecten in hun portefeuille, zijn actief op 6 continenten, met meer dan 1000 werknemers.

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft.