Onderzoek toont aan: consument rekent meer dan ooit op bedrijven voor klimaatactie
Go Forest lanceert Credibili-Tree tool dat geloofwaardigheid van klimaatacties bedrijven berekent.
21 april 2023
Brussel, 21 april 2023 - Ter ere van Earth Day lanceert de Belgische boomplantaccelerator Go Forest hun onderzoek naar de geloofwaardigheid van klimaatacties van bedrijven samen met UGent-professor Gino Verleye en communicatiebureau Bubka. Het onderzoek toont aan dat consumenten meer dan ooit rekenen op bedrijven voor klimaatactie en bomen planten als heel waardevol zien, zolang het aantal bomen een psychologische grens bereikt. Om bedrijven hiermee te helpen lanceert Go Forest de gratis Credibili-tree tool. Die berekent aan de hand van de onderzoeksdata het ideale aantal bomen dat een bedrijf zou moeten planten op basis van zijn sector en grootte.
Consument kijkt naar bedrijven voor klimaatactie
Bijna alle consumenten (95%) geloven nog steeds dat het planten van bomen door bedrijven een waardevolle klimaatactie is om de koolstofuitstoot te verminderen. “Nooit eerder was de vraag van consumenten aan het bedrijfsleven om een maatschappelijk probleem op te lossen zo hoog”, zegt Sarah Parent, CEO van Go Forest.
“Maar liefst 83% wil dat het bedrijfsleven het heft in handen neemt bij onze duurzame transitie. En 68% wil dat merken hen helpen om duurzamer te consumeren. Echter, momenteel hecht de consument weinig geloofwaardigheid aan klimaatacties van bedrijven en ziet die vaak als greenwashing.”
- Sarah Parent, CEO van Go Forest
Geloofwaardigheid van klimaatacties berekenen
Het onderzoek toont aan dat er een psychologische grens is voor het aantal bomen dat nodig is om een boomplantproject geloofwaardig te maken voor het publiek. "Het planten van bomen is net zo belangrijk als een paar jaar geleden", zegt Sarah Parent. "Maar het is essentieel om ervoor te zorgen dat de initiatieven geloofwaardig zijn. De Credibili-Tree tool geeft bedrijven een idee van het aantal bomen dat ze idealiter planten in overeenstemming met hun omvang en sector om te voldoen aan de verwachtingen van de markt. Door de tool toegankelijk te maken voor alle bedrijven willen we hen ondersteunen en vertrouwen geven bij het plannen van hun klimaatacties.”
Verwachtingen GenZ tot 25% hoger dan gemiddeld
De verwachtingen van de consument veranderen naarmate de grootte van een bedrijf en de sector waarin het actief is. “Lokale bedrijven doen het vrij goed met 46% geloofwaardigheid. Dat zakt tot 22% bij duurzame bedrijven, 18% bij kmo’s en 14% bij multinationals. Die laatste groepen bevinden zich in een gevarenzone voor greenwashing”, aldus Parent. “De grootste verwachtingen wat betreft het planten van bomen ligt bij de reis- en recreatiesector, de energieleveranciers, de IT- en printsector, de overheid en de gezondheidssector. Mik je als bedrijf trouwens op GenZ, moet je gemiddeld 25% meer bomen planten om aan hun verwachtingen te voldoen. Bij Go Forest is elke extra boom positief nieuws, maar dankzij de Credibili-Tree tool krijg je als bedrijf een duidelijk zicht op hoeveel bomen je idealiter plant om dit ook geloofwaardig te maken voor je doelpubliek.
De Credibili-tree tool alsook de whitepaper over het onderzoek is te raadplegen via de volgende link: https://goforest.be/credibilitreetool/
Over Go Forest
Go Forest is een jong bedrijf, opgericht door Sarah Parent & Antoine Geerinckx in 2020, met een boomplant- en planeetreddende missie. Het bedrijf werkt samen met structurele partners die al zo'n 15 jaar aan herbebossing werken. Go Forest organiseert projecten rond herbebossing, agrobosbouw en mangroveaanplanting in een 15-tal landen. Zij voorzien onze planeet dus niet alleen van nieuwe bomen, maar zorgen er ook voor dat de juiste bomen in de juiste regio's groeien en onderhouden worden. Op die manier ondersteunen de bomen lokale gemeenschappen in hun levensonderhoud en creëren ze extra banen. Go Forest maakt sinds februari 2022 deel uit van de South Pole groep
Over South Pole
Sinds 2006 ontwikkelt en implementeert South Pole uitgebreide emissiereductieprojecten en -strategieën die klimaatactie omzetten in zakelijke kansen op lange termijn voor bedrijven, overheden en organisaties over de hele wereld. Ze helpen bij het realiseren van diepgaande decarbonisatietrajecten in verschillende sectoren, gebaseerd op een grondig begrip van de klimaatrisico's en -kansen in specifieke sectoren, en op de hoogste emissiereductienormen. Zij hebben meer dan 700 klimaatprojecten in hun portefeuille, zijn actief op 6 continenten, met meer dan 1000 werknemers.