Podcast niet langer niche en daar halen bedrijven voordeel uit.

Antwerpen, 6 april 2023 - Vandaag lanceert podcastexpert en inspiratieplatform 50 Koffies zijn Podcast Trendrapport. Daaruit blijkt dat 20% van de Vlamingen maandelijks en 9% zelfs wekelijks een podcast beluistert. De podcastluisteraar is jong en hooggeschoold en verkiest een podcasts boven traditionele media om kennis en duiding te krijgen over bepaalde nieuwsonderwerpen. Luisteraars zijn heel trouw aan hun podcasts en hechten meer geloofwaardigheid aan de info die hen via die weg bereikt. Het medium is dus niet langer een niche en biedt bedrijven de mogelijkheid om een moeilijk bereikbare doelgroep heel gericht te benaderen om hun merkautoriteit uit te bouwen maar ook voor employer branding of reclame.

Podcast en traditionele media

Podcastluisteraars zijn meestal hooggeschoold en bevinden zich in de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar (34%) gevolgd door 35 tot 44 jaar (27%) en 45 tot 55 jaar (25%). Evenveel mannen als vrouwen luisteren naar podcasts. Onderwerpen zoals nieuws, comedy en maatschappij worden algemeen beluisterd. Daarnaast kiezen vrouwen vooral true crime en gezondheid en mannen sport en wetenschap. Meer dan 8 op de 10 luisteraars vindt dat podcasts meer kennis en duiding geven over bepaalde nieuwsonderwerpen dan andere media. Ze schenken er ook meer geloofwaardigheid aan (6,6/10) dan aan TV (6,4/10), radio (6,5/10) en kranten (6,4/10). Podcasts beluistert men thuis (48%), in de vrije tijd (26%), onderweg met het openbaar vervoer (20%), in de wagen (17%) en zelfs vlak voor het slapen gaan (17%).

Belangrijk medium voor bedrijven

De podcast is een belangrijk medium voor bedrijven om te integreren in hun strategische communicatiemix. Reclame in podcasts genereert bij 4 op de 10 luisteraars meer aandacht, geloofwaardigheid en relevantie dan op sociale media, websites, kranten, tijdschriften en radio. De helft van de Belgische podcastluisteraars vindt een branded of native vorm van podcasts geloofwaardiger dan branded content in andere media

Daarnaast laten podcasts bedrijven toe om een anders moeilijk bereikbare doelgroep heel gericht te benaderen, wat het een interessant medium maakt voor kleine merken die awareness willen bereiken. Tot slot blijft de content van podcastafleveringen actueler dan die in een vluchtige nieuwsfeed van Instagram of LinkedIn.

Belangrijk groeipotentieel in Vlaanderen

In Vlaanderen luisterde in 2018 slecht 12% maandelijks naar een podcast. Vandaag is dat 20% en 9% luistert zelfs wekelijks of meer naar een of meerdere podcasts. Dit toont de razendsnelle adoptie maar markeert ook een belangrijke grens, want 20% van de Vlamingen zijn in staat om de rest van Vlaanderen te overtuigen. Toch heeft de podcast in Vlaanderen nog een belangrijk groeipotentieel. Bijna de helft van de Nederlanders luistert naar podcasts. Maar wie vergelijkt met Amerika, ziet meteen dat de Nederlandse en Vlaamse podcastmarkten de kinderschoenen nog niet volledig zijn ontgroeid.


Download hier het volledige Trendrapport Podcasts 2023

PDF - 6.6 Mb

Over 50 Koffies

Podcastexpert en inspiratieplatform 50 Koffies wil ondernemers inspireren over specifieke thema’s met de eigen podcasts 50 Koffies, Comfortkoffies & Morning Brew. Daarnaast biedt 50 Koffies via hun platform heel uitgebreid vooronderzoek per thema (dat je kan downloaden) en een educatieve reeks 50 KoffiesX die deze thema’s behapbaar en concreter maakt. Tot slot, wil 50 Koffies ook een waardevol netwerk aanbieden aan de hand van offline events waarbij ze verdergaan op verschillende topics. Naast het inspireren, zet 50 Koffies zijn kennis over podcasts in om bedrijven te helpen bij het opzetten en creëren van een eigen podcast.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft.