De vrouw die Moederdag bedacht — en haar leven wijdde aan het vernietigen ervan

© MyHeritage
© MyHeritage

In aanloop naar Moederdag op zondag 11 mei willen we je graag een krachtig en grotendeels onbekend verhaal aanbieden — perfect voor een actueel item met toch wel een opvallende invalshoek.

Onderzoekers van MyHeritage de nog levende familieleden opgespoord van Anna Jarvis, de Amerikaanse vrouw die in 1908 Moederdag in het leven riep — en die later haar leven wijdde aan het afschaffen ervan.

Een stille ode die uitmondde in commerciële piraterij

Anna Jarvis uit West Virginia had een diep persoonlijke visie voor Moederdag: een stille, oprechte ode aan “de beste moeder die ooit geleefd heeft — jouw moeder.” Maar toen bloemisten en wenskaartenbedrijven de dag begonnen te commercialiseren, raakte ze diep teleurgesteld. Ze noemde de profiteurs "charlatans, bandieten, piraten, afpersers, ontvoerders en termieten." Haar laatste jaren bracht ze blind, berooid en met een gebroken hart door, terwijl ze rechtszaken voerde om de oorspronkelijke geest van de dag te herstellen.

In België wordt Moederdag al ruim 100 jaar gevierd, aanvankelijk werd Moederdag geïntroduceerd als een commerciële promotie van bloemenverkopers. Hoewel het snel uitgroeide tot een geliefde traditie, is het interessant om te reflecteren op de oorspronkelijke intentie van Anna Jarvis en hoe deze zich verhoudt tot de huidige viering.

Tot voor kort werd gedacht dat Anna’s familielijn was uitgestorven: ze was een van dertien kinderen, van wie er slechts vier volwassen werden, en slechts één kreeg kinderen. Die directe lijn stierf uit in de jaren ’80. Maar onderzoekers van MyHeritage vroegen zich af of er toch nog verwanten in leven konden zijn — en gingen op zoek.

Al generaties lang geen luxe diners of boeketten

Aan de hand van volkstellingen, historische documenten en familiestambomen reconstrueerden de MyHeritage-genealogen Anna’s uitgebreide familiegeschiedenis via haar tante Margaret Jane Jarvis Strickler. Het onderzoek leidde hen naar Richard Talbott Miller Jr. en Elizabeth Burr, een broer en zus uit Maryland die achter-achterneef en -nicht van Anna Jarvis zijn.

"Ik dacht dat het oplichting was," vertelt Elizabeth Burr over het onverwachte telefoontje van een MyHeritage-onderzoeker. "Maar toen ik besefte dat het echt was, was het geweldig."

Zowel Elizabeth als haar tante Jane Unkefer vertelden dat hun familie al generaties lang bewust afstand houdt van de commerciële viering van Moederdag — uit eerbied voor Anna’s wensen. "We hielden eigenlijk helemaal niet van Moederdag," aldus Jane. "We vonden het een mooi gebaar, maar deden niet mee aan luxe diners of boeketten. Onze moeder zei altijd: ‘Elke dag is Moederdag.’

Onze moeder zei altijd: ‘Elke dag is Moederdag.’

Vandaag de dag, nu veel mensen feestdagen soberder vieren en de commerciële druk steeds meer ter discussie staat, lijkt Anna Jarvis’ oorspronkelijke boodschap relevanter dan ooit. Dit lijkt ons een waardevolle en verrassende toevoeging voor Moederdagitems ​ in jouw medium.

Meer info over MyHeritage kan je vinden op www.myheritage.be

Wil je de onderzoekers graag even spreken die Anna's familiegeschiedenis in kaart konden brengen? Contacteer ons via delphine@sabinezurel.nl of +32 498 20 40 49.


Beeldmateriaal
De onderstaande beelden kan je downloaden door erop te klikken. Bij gebruik gelieve steeds Copyright MyHeritage te vermelden.

 

Contact voor de pers:

Delphine Van Hoecke
delphine@sabinezurel.nl
+32 498 20 40 49

 

 

 

 

 

Contacteer ons

Delphine Van Hoecke

Delphine Van Hoecke

PR Consultant, Loud and Clear

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft. 

Neem contact op met