Helft van de Belgen weet niet hoe ze gezond moeten ontbijten

Antwerpen, 22 juni 2023 - Een recent en grootschalig onderzoek van kiwimerk Zespri en iVOX onthult hoe het zit met de ontbijtgewoontes van de Belgen. Daaruit blijkt dat 50% niet goed weet hoe je gezond ontbijt. Daarnaast heeft 49% moeite om gezonde ontbijtgewoonten aan te leren en zich eraan te houden, terwijl 59% toegeeft elke dag hetzelfde ontbijt te eten. Maar liefst 45% van de Belgen is dan ook actief op zoek naar inspiratie voor lekkere en voedzame ontbijtopties.

Geen of vluchtig ontbijt

58% van de Belgen ziet een dagelijks ontbijt als een prioriteit. Dat is al een groot aantal, maar het kan nog veel beter. Want 24% geeft toe dat ze zich beperken tot snelle maaltijden. Dat is een stijging ten opzichte van de coronaperiode in 2021.

Bijna de helft van de Belgen geeft aan dat ze 's ochtends graag wat rustiger willen ontbijten maar moeite hebben om gezonde ontbijtgewoonten aan te nemen en te behouden.

Kwart van Belgen heeft lage vitaliteit en fitheid

De enquête peilde ook naar de vitaliteit en fysieke fitheid van de Belgen. Een kwart beschreef die als onvoldoende. Drie op de tien Belgen gaf toe dat ze traplopen erg intensief vinden. Maar twee derde zou daar wel iets aan willen doen. Al krijgen werk, familie en vrienden voorrang op sporten.

Platform voor meer vitaliteit

Naar aanleiding van dit onderzoek wil kiwimerk Zespri actie ondernemen om de ontbijtgewoonten, en de vitaliteit in het algemeen, bij de Belgen te verbeteren. Daarom ontwikkelden ze platform Fit & Vol Pit dat mensen waardevolle tips en adviezen aanreikt voor een gezondere levensstijl. Iedereen kan er de eigen vitaliteitsscore testen en inspiratie vinden voor onder andere gezonde en voedzame ontbijten.


Over het onderzoek:

Onderzoek bij 2.000 Belgen, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX, in opdracht van Zespri, tussen 14 en 24 februari, waarin gepeild werd naar de vitaliteitscore en het ontbijt van de gemiddelde Belg. Daaruit zijn enkele markante cijfers gekomen.

 

Tips en tricks voor een gezond ontbijt en meer vitaliteit

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Loud and Clear newsroom

Loud and Clear is een PR- en contentbureau opgericht in 2020 gericht naar B2B-bedrijven met focus op technologie, industrie, innovatie en duurzaamheid. We helpen hen om te connecteren met hun doelgroep. Door het juist imago op te bouwen met krachtige PR en waardevolle content. Geen one size fits all maar een aanpak op maat, voor meer impact en resultaat. Dat doen we vanuit de overtuiging dat elke onderneming, klein en groot, een waardevol verhaal te vertellen heeft. 

Neem contact op met